Het staatsexamen is voor velen in mysterie gehuld. Op de website van DUO staat wat feitelijke informatie, maar vooral over het mondelinge deel van het staatsexamen doen de verschrikkelijkste verhalen de ronde. Oude, verzuurde, gepensioneerde docenten zullen precies alle vragen stellen over wat je niét hebt geleerd. Het is een eindeloos kruisverhoor, dat alleen maar in teleurstelling kan eindigen!
Niets is minder waar. Natuurlijk kun je pech hebben als één van de examinatoren (het zijn er altijd twee) zijn dag niet heeft. Maar denken dat jouw diploma of deelcertificaat afhangt van de bui van een examinator, helpt je natuurlijk niet. Want daarmee laat je jouw succes afhangen van iets dat je niet onder controle kan krijgen.
Wat is dan het probleem?
Waarom is dat mondelinge examen vaak lastig, hoe goed ze zich ook voorbereiden? De 3 belangrijkste redenen vind je hieronder. Plus: wat doe je eraan?
1. Teveel gefocussed zijn op het goede antwoord
Wiskunde leren heeft vaak iets weg van een quiz. Je hebt de vraag goed of fout beantwoord. Heb je de vraag fout beantwoord, dan voel je je een sukkel. Heb je de vraag goed beantwoord, dan voel je je even goed, totdat je weer een vraag fout beantwoord.
Wat hieraan te doen?
In werkelijkheid boeit het helemaal niet zoveel of je antwoord goed of fout is. Het gaat om je methode. Daarom krijg je bij het CE vaak maar één scorepunt voor het eindantwoord. De examinator die jou vragen gaat stellen, interesseert zich zelden in je eindantwoord. Daarvoor is bovendien helemaal geen tijd. Focus je dus op de methode: schrijf je berekening zo volledig mogelijk op! Als je te langdradig bent, wordt je wel onderbroken.
2. Niet over wiskunde leren praten
Er zijn kandidaten bij het staatsexamen die hun schriftelijke examen (CE) bijna perfect maken, maar bij het mondelinge examen helemaal dichtslaan. Logisch, want in de gemiddelde wiskundeles is er maar één iemand aan het woord. En in je eentje je staatsexamen voorbereiden doe je natuurlijk ook niet praten (tenzij schelden meetelt).
Wat hieraan te doen?
Werk samen aan je voorbereiding! Ga niet in je eentje achter de boeken zitten, maar spreek met iemand af om samen te studeren, ook al bereid je maatje een ander vak voor. Blijf niet in je hoofd spoken, en leg je uitwerking uit aan je maatje.
3. Alles perfect willen beheersen
Het probleem met deze studiestrategie, is de 80/20-regel. 80% van je voorbereiding gaat op deze manier in 20% van de onderwerpen zitten. Grote kans dat die 20% niet of nauwelijks gevraagd wordt, en dan heb je dus maar 20% van je tijd in het grootste deel van de onderwerpen gestoken!
Wat hieraan te doen?
Als tijdens het mondelinge examen blijkt dat je van een onderwerp helemaal niets weet, zal dit onderwerp gewoon overgeslagen worden. De examinator wil weten wat je kan. Niet wat je niet kan. Blijf tijdens je voorbereiding dus niet te lang hangen op ‘rijen en reeksen’ 😉Alles gaat natuurlijk makkelijker met de (juiste) begeleiding. Bij Staatsexamenexpert volg je wekelijks interactieve lessen, waarbij je uitgebreid opgaven leert uitwerken én je uitwerkingen bespreken. Daarnaast scheelt de begeleiding jou vele uren eenzaam zwoegen, die je dus overhoudt voor leukere dingen (als die er zijn 😊)!